Handelsvillkor
Baum und Pferdgarten A/S ger tillgång till webbshoppen på www.baumundpferdgarten.se ("Webbplatsen") och säljer våra produkter till dig under de villkor som anges på denna sida.
Vänligen läs dessa villkor noggrant innan du använder Webbplatsen. Genom att använda Webbplatsen accepterar du dessa handelsvillkor.
Om du inte accepterar dessa handelsvillkor kan du inte beställa eller köpa varor på Webbplatsen.
Denna webbplats (www.baumundpferdgarten.se) tillhandahålls av:
Baum und Pferdgarten A/S
Amaliegade 15, 1st
1256 Copenhagen
Denmark
Phone. no. +45 35 35 21 15
VAT-no: 32 28 75 65
Om du upplever några problem med din beställning på Webbplatsen eller den allmänna användningen av Webbplatsen, vänligen kontakta vår kundservice på customercare@baumundpferdgarten.com eller via telefon +46 10 750 27 05, måndag till fredag kl. 9–15.
Vänligen läs våra Handelsvillkor noggrant innan du beställer varor från Webbplatsen, eftersom dessa gäller när du genomför ett köp.
När du slutför ett köp på Webbplatsen accepterar du samtidigt våra Handelsvillkor och ingår ett avtal med Baum und Pferdgarten om leverans av ditt köp (hädanefter ”Avtalet”). Det är därför viktigt att du förstår och accepterar innehållet i dessa Handelsvillkor, eftersom du annars inte kan köpa varor på Webbplatsen.
Om det finns delar av Handelsvillkoren som du inte förstår eller har frågor om, rekommenderar vi att du kontaktar kundservice innan du genomför ett köp på Webbplatsen.
I enlighet med dansk lag har du rätt att frånträda Avtalet utan att ange skäl inom trettio (30) dagar. Dessa trettio (30) dagar räknas från den dag då du eller en av dig angiven tredje part (dock ej transportören) får varorna i fysisk besittning. Läs mer under ”Rätt till ångerrätt”.
Dessutom gäller reglerna i den danska köplagen vid fel på varorna, vilket innebär att du har vissa lagstadgade garantier för varornas skick och beskaffenhet. Läs mer under ”Felaktiga och defekta varor”.
Dessa Handelsvillkor kan komma att uppdateras från tid till annan (till exempel för att återspegla ändringar i teknologi, vår affärsmodell, vår systemkapacitet eller ändringar i relevanta lagar och regler). Sådana ändringar meddelas inte i förväg, och vi ber dig därför att hålla dig uppdaterad om de gällande Handelsvillkoren varje gång du planerar att handla på Webbplatsen.
De Handelsvillkor som gäller för Avtalet mellan dig och Baum und Pferdgarten är de Handelsvillkor som var publicerade på Webbplatsen vid tidpunkten för din beställning.
Alla hänvisningar till ”dig”, ”du” eller ”din” avser dig som användare av Webbplatsen, och alla hänvisningar till ”vi”, ”oss” eller ”vår” avser Baum und Pferdgarten.
Webbplatsen är öppen dygnet runt (24 timmar), men kan ibland vara stängd för underhåll. Vi försöker i största möjliga mån utföra sådant underhåll nattetid.
En beställning som görs på en allmän helgdag eller röd dag kommer att behandlas följande arbetsdag.
Avtal om köp kan endast ingås via Webbplatsen, vilket innebär att vi inte behandlar eller accepterar beställningar via e-post, brev eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att annullera köpavtal vid behov.
Krav för att handla på Webbplatsen
För att kunna köpa varor på Webbplatsen måste du:
- Vara minst 18 år gammal
- Ha ett giltigt kreditkort som accepteras av oss
Om du är under 18 år måste du ha juridisk rätt att ingå ett avtal med oss.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ett köp om:
- Dina betalningsuppgifter är felaktiga eller inte kan verifieras
- Din beställning görs i syfte att bedraga, eller i samband med en brottslig handling eller annan olaglig aktivitet
- Ett tekniskt fel uppstår på Webbplatsen, såsom ett fel vid betalning
- Vi har skäl att tro att du är under 18 år
När är du bunden av din beställning?
Innan du slutför köpet har du möjlighet att ändra dina uppgifter, inklusive leveransadress, faktureringsuppgifter och betalningsinformation. Du kan också ändra eller ta bort varor i din varukorg.
När du klickar på "Slutför köpet" och en bekräftelse visas på skärmen, är du bunden av köpeavtalet. Du får även en ordrebekräftelse via e-post.
Om du har gjort ett fel i din beställning, vänligen kontakta vår kundservice, som gärna hjälper dig. Om du vill ångra ditt köp kan du läsa mer under avsnittet "Rätt till ångerrätt".
När är vi bundna av din beställning?
Vi är först bundna av din beställning när vi har skickat en ordrebekräftelse till dig. Innan dess kan vi avvisa din beställning vid exempelvis tryckfel, tekniska problem eller leveranssvårigheter.
Säkerhetsåtgärder mot bedrägeri
För att skydda dig mot bedrägeri och säkerställa en trygg onlinehandel kan vi utföra verifikationskontroller. Dessa kontroller kan inkludera en granskning av de uppgifter du har angett vid beställning, såsom adress och betalningsinformation.
Du har rätt att frånträda Avtalet utan att ange skäl inom trettio (30) dagar efter leverans, i enlighet med dansk lagstiftning.
Din ångerrätt löper ut trettio (30) dagar efter den dag då du eller en av dig angiven tredje part (dock ej transportören) tar varorna i fysisk besittning.
Om du har beställt flera varor i en (1) order, men dessa levereras separat (så kallade "separata leveranser"), löper ångerrätten ut trettio (30) dagar efter att du eller en angiven tredje part har tagit emot den sista varan.
Hur du utövar din ångerrätt
För att utöva din ångerrätt måste du meddela Baum und Pferdgarten om ditt beslut att frånträda köpet genom ett tydligt meddelande via e-post.
Fristen för ångerrätten anses vara uppfylld om du skickar ditt meddelande innan perioden löper ut.
Villkor för retur
Vi garanterar full återbetalning av alla returnerade varor, förutsatt att varorna returneras i samma skick som de mottogs.
Det innebär att varorna:
- Inte får vara skadade, smutsiga, tvättade, ändrade eller använda
- Ska ha kvar alla prislappar och etiketter intakta
Observera att du enligt dansk lag ansvarar för eventuell värdeminskning av varorna om de har använts på ett sätt som överstiger en vanlig undersökning av deras skick, egenskaper och funktion.
Hur du returnerar varor
Om du utövar din ångerrätt enligt ovanstående, ska du skicka tillbaka varorna inom trettio (30) dagar från det datum då du informerade oss om din ångerrätt.
Efter att vi har mottagit och inspekterat de returnerade varorna, återbetalar vi alla belopp som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader om du valt en annan leveransmetod än vår billigaste standardleverans).
Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål och senast trettio (30) dagar från det att vi har informerats om din ångerrätt.
Vi kan dock hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varorna eller fått bevis på att du har skickat tillbaka dem – beroende på vilket som sker först.
Vi rekommenderar att du sparar postkvitton som bevis på att paketet har lämnats in till transportören.
Återbetalning
Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmetod som användes vid köpet, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om annat.
Du kommer inte att debiteras några avgifter för återbetalningen.
Specialtillverkade varor – Ingen ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade eller har fått en tydlig personlig prägel (t.ex. varor med ingraverade texter, broderier eller liknande).
Vi accepterar följande betalningsmetoder:
- Dankort/Visa
- Visa Electron
- Maestro
- MasterCard
- PayPal
- Klarna
- MobilePay
- Apple Pay
- Google Pay
- Anyday
Säkerhetskod (CVV - Kreditkortsverifieringsnummer)
Om du betalar med kreditkort måste du ange kortets säkerhetskod (CVV). Koden består av tre siffror som du hittar på baksidan av ditt kort, vanligtvis på höger sida. Säkerhetskoden är nödvändig för att genomföra köpet och för att säkerställa en hög säkerhetsnivå. Andra säkerhetsåtgärder kan också förekomma.
Anyday
Tillgängligt för köp på minst 300 DKK
Den första betalningen dras när din beställning skickas
Därefter betalar du en månatlig avgift den sista vardagen i månaden
Antalet betalningar börjar från fyra månader och kan variera beroende på din valda betalningsplan
Inga räntor eller avgifter tillkommer om alla betalningar sker i tid
Om du returnerar din beställning annulleras din Anyday-betalningsplan automatiskt
För ytterligare information och villkor för Anyday, se: Anyday användarvillkor
Betalningsprocedur
När dina varor lämnar lagret för leverans dras betalningen från den valda betalningsmetoden.
Priser och Leverans
Alla angivna priser för produkter, leveranskostnader och andra avgifter är inklusive skatter och avgifter.
Leveranskostnader kan variera och läggs till varje beställning. Läs mer under avsnittet "Leverans".
Valuta
Priserna på Webbplatsen visas i den valuta som gäller i ditt land.
Om du vill ändra ditt land, använd funktionen "Välj land" högst upp på Webbplatsen. Observera att pris och leveranskostnader kan påverkas om du ändrar land.
På www.baumundpferdgarten.se kan du betala i Svenska kronor (SEK).
Läs mer om vår leverans här.
Vi levererar över hela världen och strävar efter att skicka din beställning så snabbt som möjligt.
Den förväntade leveranstiden är 2–4 arbetsdagar, men beställningsvaror eller varor som inte finns i lager kan ha längre leveranstid. Under högsäsong kan vissa produkter också ha längre leveranstid.
Leveransvillkor
Varorna levereras till den adress som anges i beställningen. Vi levererar endast till bostads- och företagsadresser, ej postboxar. I vissa länder erbjuder vi även leverans till paketboxar.
Vid leverans krävs underskrift, men det behöver inte vara du själv som tar emot paketet. En person på leveransadressen (familjemedlem, vän, receptionist etc.) kan signera mottagandet med bindande verkan för dig.
Om paketet är skadat, ska du vägra att ta emot leveransen. Om du vill reklamera en vara, läs mer under "Felaktiga och defekta varor".
Separata leveranser
Om din beställning innehåller flera varor kan vi göra separata leveranser. Detta sker om vissa varor är försenade eller inte finns i lager vid beställningstillfället. Du kommer att meddelas om detta, och det tillkommer inga extra fraktkostnader.
Läs mer om vår returprocess här.
Varor ska returneras till:
Systemtransport A/S
Att: Baum und Pferdgarten
Transportcenter Allé 19, port 3-9
7400 Herning, Danmark
Vid retur ska alla delar av varan skickas tillbaka.
Förpackning och ansvar
Du är ansvarig för att varan är ordentligt förpackad vid retur. Risken för varan ligger hos dig tills vi har mottagit den i fysisk besittning. Vi rekommenderar att du sparar ditt fraktkvitto som bevis på att paketet har skickats.
Om varan har hanterats på ett sätt som minskar dess värde, kan vi dra av summan för värdeminskningen innan återbetalning görs.
Återbetalning
För att förhindra bedrägeri återbetalar vi endast beloppet till det kreditkort som användes vid köpet. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan eller fått bevis på att den har returnerats.
När vi har mottagit din retur genomförs återbetalningen inom 10 dagar. Du får ett e-postmeddelande när återbetalningen är slutförd.
Om du upptäcker en brist eller defekt på din vara måste du reklamera direkt till oss inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet.
Reklamationsrätten gäller i 2 år, vilket innebär att du som konsument måste reklamera senast 2 år efter leverans. Om denna tidsfrist överskrids, förlorar du rätten att göra anspråk på felet – om vi inte uttryckligen har garanterat varan under en längre period.
Läs mer om hur du reklamerar under avsnittet "Rätt att klaga".
Om dina varor avviker från beställningen eller om vi har levererat fel varor, vänligen kontakta vår kundservice inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet.
Om du märker att varorna är felaktiga redan vid leveranstillfället, rekommenderar vi att du vägrar att ta emot paketet.
När du kontaktar kundservice behöver du uppge:
- Ordernummer
- Artikelnummer (vid behov)
- En beskrivning av felet
Retur av felaktiga varor
Du är inte ansvarig för returfraktkostnader vid reklamation av en defekt eller felaktig vara. Vi återbetalar köpesumman och de ursprungliga leveranskostnaderna när vi har mottagit returen.
Hantering av reklamationer
Baum und Pferdgarten förbehåller sig rätten att avvisa reklamationer på varor som inte har hanterats enligt de anvisningar som medföljer plagget, såsom tvättetiketter.
Om du köper varor med påsydda detaljer (exempelvis paljetter, pärlor, knappar) eller material som silke och stickat, ska dessa hanteras varsamt. Detta framgår även på hangtags och tvättetiketten.
Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.
Om du vill klaga på en vara köpt hos oss, vänligen kontakta vår kundservice via telefon, e-post eller brev. Du hittar våra kontaktuppgifter under "Företagsinformation" ovan.
Om du är missnöjd med hur vi hanterar ditt ärende kan du skicka in ett klagomål till: Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg, Danmark. Det är också möjligt att skicka in en klagan online via: kpo.naevneneshus.dk
Om du bor i ett annat EU-land kan du använda EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning via: ec.europa.eu/odr
Vid inskickande av klagomål, ange vår e-postadress: customercare@baumundpferdgarten.com.
Om vi inte kan komma fram till en lösning genom Voldgiftsinstituttet, har du rätt att lämna in en klagan till Forbrugerklagenævnet.
Lagval och jurisdiktion
Alla avtal som ingås mellan oss enligt dessa handelsvillkor är underkastade dansk lag. Eventuella tvister som uppstår i samband med avtalet, inklusive dess giltighet, ska avgöras i en behörig domstol i Danmark. Som konsument har du dock rätt att väcka talan vid domstolen i det land där du är bosatt.
Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vårt bästa för att hålla vår webbplats uppdaterad och säkerställa att priser, erbjudanden, produktbeskrivningar och annan information är korrekt.
Fel i priser, erbjudanden eller produktbeskrivningar kan dock förekomma, och ibland upptäcker vi att vissa priser är felaktiga.
Force Majeure
Vi är inte ansvariga för förseningar eller bristande uppfyllelse av våra skyldigheter enligt dessa handelsvillkor, om detta orsakas av händelser utanför vår kontroll.
Fullföljande av Avtalet
Dessa handelsvillkor utgör hela avtalet mellan dig och oss.
Ogiltighet av bestämmelser
Om en eller flera bestämmelser i handelsvillkoren helt eller delvis förklaras ogiltiga, förblir de övriga bestämmelserna gällande.
Överlåtelse av rättigheter
Vi har rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt avtalet med dig till en tredje part. Servicenivån påverkas inte av en sådan överlåtelse. Du kommer att bli informerad om överlåtelsen. Efter att du har informerats kan dina rättigheter endast göras gällande mot den tredje parten.
Sekretesspolicy
Vi hanterar dina personuppgifter konfidentiellt. Läs vår integritetspolicy, där vi förklarar hur vi behandlar personuppgifter i samband med beställningar och användning av webbplatsen.
www.baumundpferdgarten.se är det registrerade domännamnet för Baum und Pferdgarten A/S, och Baum und Pferdgarten-logotypen är ett registrerat varumärke som tillhör Baum und Pferdgarten A/S.
Allt innehåll på denna webbplats, inklusive text, grafik, logotyper, knappar, ikoner, bilder och programvara, tillhör Baum und Pferdgarten A/S eller dess innehållsleverantörer och är skyddat av dansk, europeisk och internationell upphovsrätt samt databasrättigheter.
Programvara och dataskydd
All programvara som används på denna webbplats tillhör Baum und Pferdgarten A/S eller våra programvaruleverantörer och är skyddad av brittiska, europeiska och internationella upphovsrättslagar.
Otillåten användning
Du får inte:
- Extrahera eller återanvända delar av webbplatsens innehåll utan vårt uttryckliga skriftliga samtycke.
- Använda datautvinning, robotar eller liknande verktyg för att systematiskt hämta och återanvända väsentliga delar av webbplatsens innehåll.
- Skapa eller publicera en egen databas som innehåller betydande delar av vår webbplats, såsom priser och produktlistor.
För ytterligare information eller frågor om immateriella rättigheter, vänligen kontakta vår kundservice.